Bertan Rona Libretto Atölyesi

Libretto Atölyesi

Bertan Rona
Kategori +Atölyeler / Disiplinler Arası
Kategori
  • Atölye Hakkında Bilgiler
  • Bertan Rona Kimdir?

Türkiye’de bir ilk! Ulusal opera repertuvarımızda önemli bir yeri olan “Hekimoğlu” operasının librettosunda imzası bulunan Bertan Rona’dan, başka hiçbir yerde bulunamayacak bir atölye... Katılımcılar, “libretto nedir?” sorusundan başlayarak librettonun yapısına, opera sanatındaki yerine, reji ve müzik ile ilişkisine, örnek eser incelemelerine varan bir opera yolculuğuna çıkacaklar. 

ATÖLYENİN TANIMI:

Canlı video konferans olarak gerçekleşecek buluşmalarda aşağıdaki program izlenecek.

1. HAFTA: TEMEL BİLGİLER

1. BULUŞMA

  • Libretto nedir, ne değildir?
  • Öyleyse opera nedir, ne değildir?
  • Ya librettonun opera sanatındaki yeri?
  • Peki libretto yazabilmek için neler bilmeliyiz?

2. BULUŞMA

  • Libretto ile dram arasındaki farklar
  • -dan önce tabii ki dramı tanıyalım.
  • Anlatım: Bütün sanatların temeli.
  • Tragedya ve komedya. Serim, çatışma, düğüm, doruk noktası ve sonuç.

2. HAFTA: LİBRETTONUN YAPISINA SOKULUŞ

3. BULUŞMA

  • Libretto ile dramda tempo kavramı.
  • Libretto ile dramda konuyu işleme imkanı.
  • Librettoda formların kullanılması.
  • Oyuncunun dinlendirilmesi.

4. BULUŞMA

  • Operada sahnenin teknik olanakları.
  • Librettoda reji ile müziğin uyumu.
  • Librettoda telaffuz problemleri.
  • Operada ses renklerini tanımak.

3. HAFTA: ÖRNEK ESER ÇÖZÜMLEMELERİ

5. BULUŞMA

  • Örnek opera eseri incelemesi: Nabucco (G. Verdi).

6. BULUŞMA

  • Örnek opera eseri incelemesi: Hekimoğlu (T. Taviş).

4. HAFTA: LİBRETTO SEÇİMİ İÇİN ŞARTLAR

7. BULUŞMA

  • Hangi konudan ne tür bir sahne eseri olur?
  • Ama önce operet, müzikal ve baleyi de tanıyalım.

8. BULUŞMA

  • Libretto için konu örnekleri 1: Mimar Sinan.
  • Libretto için konu örnekleri 2: Bodrum Hakimi.
  • Libretto için konu örnekleri 3: Koca Yusuf.

ATÖLYE DÜZEYİ

Her düzeyde katılımcı için uygundur.

BAŞVURU İÇİN GEREKENLER

  • Katılımcının operaya ilgi duyması beklenir, ancak şart değildir.
  • Kontenjan sınırlıdır.

AMAÇ

Opera ve librettoya ilişkin bilgiyi zenginleştirmek, libretto yazma denemelerini içeren daha ileri çalışmalara hazır olmak.

Sanatın birçok dalı ile ilgilenmekle birlikte besteci, koro şefi ve librettist yönleriyle öne çıkan müzikolog Bertan Rona, lisans ve yüksek lisansını Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuarının kompozisyon (bestecilik) bölümünde tamamladı. 2003 yılında düzenlenen 'I. İzmir Uluslararası Yeni Müzik Festivali’ne besteci olarak davet edilen tek öğrencidir. Yüksek lisans yaptığı süre boyunca Dokuz Eylül Üniversitesi Devlet Konservatuvarı yüksek bölümünde form bilgisi ve kompozisyon dersleri de verdi. Rona, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarından Müzikoloji Doktoru unvanı almış ve çeşitli üniversitelerde hocalık yapmıştır.

Pek çok ulusal ve uluslararası festivale katılan Rona, 2010 yılından bu yana Samsun Devlet Opera ve Balesi’nde koro şefi, rejisör ve sanat danışmanı olarak çalışmalarını sürdürmektedir. Bertan Rona’nın yapımcılığını ve sunuculuğunu üstlendiği “Bertan Rona ile Duyuşlar” adlı bir radyo programı da bulunmaktadır.

2014 yılında dünya prömiyeri yapılan “Hekimoğlu” operasının librettosunu yazan sanatçının, çeşitli dergi yazıları ile İstanbul Koşukları ve Grup Buluşum isimlerini taşıyan iki kitabı bulunmaktadır.